„Wprowadzenie do etyki pracy społecznej. Studium społeczno-pedagogiczne – odniesienia do naukowego dorobku Heleny Radlińskiej”, jest poświęcona teoretycznym i praktycznym zagadnieniom służby społecznej. Dotyczy w szczególności etyki pracy społecznej, pojmowanej jako działanie mające na celu podnoszenie warunków i jakości życia osób, rodzin, grup społecznych i całych społeczeństw. Monografia ta doczekała się wydania angielskiego.
Autor, nawiązując do naukowego dorobku Heleny Radlińskiej – twórczyni polskiej pedagogiki społecznej, łączy perspektywę tej nauki z osiągnięciami filozofii, a w szczególności etyki. Czyni to w celu poszukiwania etycznych fundamentów pracy społecznej. Odwołuje się przy tym do źródeł aretologicznych, aksjologicznych oraz deontologicznych. Książka jest dopełnieniem filozoficznego tryptyku pracy społecznej, którego wcześniejsze części obejmowały zagadnienia ontologiczne oraz epistemologiczne.
może stać się impulsem do naukowego współdziałania pedagogów społecznych zarówno z filozofami i etykami oraz psychologami (psychologami rodziny, psychologami społecznymi, psychologami rozwojowymi), socjologami (socjologami wychowania, socjologami rodziny, socjologami kultury), familiologami, politykami społecznymi, teologami (teologami moralnymi, teologami rodziny), historykami, medykami (reprezentantami nauk o zdrowiu i higienie), kulturoznawcami oraz reprezentantami innych nauk zajmującymi się zagadnieniami życia, jak również działalności ludzkiej w wymiarze indywidualnym i zbiorowym. Rezultaty takich kooperacji mogą służyć generowaniu teoretycznych podstaw dla praktyki służby pełnionej w przestrzeniach pracy społecznej. Spostrzeżenia autora są tym ciekawsze, że badania prowadził nie tylko w Polsce, ale i zagranicą (w Anglii, Niemczech, Republice Czeskiej i USA). Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu Doskonała Nauka II”.
Wprowadzenie do epistemologii pracy społecznej. Odniesienia do społeczno-pedagogicznej perspektywy poznania pracy społecznej. Introduction to the epistemology of social work. References to the socio-pedagogical perspective of social work cognition, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, ss. 222 (rec. prof. dr hab. Zbigniew Marek, dr hab. Anna Michalska prof. UAM)
Wprowadzenie do ontologii pracy społecznej. Odniesienia do społeczno-pedagogicznej refleksji Heleny Radlińskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Kraków 2009, ss. 324 (rec. prof. dr hab. Tadeusz Aleksander, prof. dr hab. Tadeusz Frąckowiak)
Wprowadzenie do etyki pracy społecznej. Studium społeczno-pedagogiczne – odniesienia do naukowego dorobku Heleny Radlińskiej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2023, ss.307, (rec. prof. dr bab. Bożena Matyjas, prof. dr hab. Zbigniew Marek)
Rada Dialogu Społecznego; Rzecznik Praw Obywatelskich; Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej; Główny Urząd Statystyczny; Państwowa Inspekcja Pracy; Wojewódzka Biblioteka Publiczna; Katolicki Uniwersytet Lubelski; Uniwersytet Śląski W Katowicach; Uniwersytet Jagielloński; Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie; Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile; Uniwersytet Szczeciński; Uniwersytet Gdański; Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; Uniwersytet Zielonogórski; Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; Uniwersytet Pomorski w Słupsku; Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie; Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie; Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu; Akademia Mazowiecka w Płocku; Uniwersytet Wrocławski; Uniwersytet Rzeszowski; Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych; OPS – Portal Pomocy Społecznej; Czasopismo „Doradca w pomocy społecznej”; portal NGO.PL – Portal Organizacji Pozarządowych; Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji Samorządowych; Fundacja Biuro Inicjatyw Społecznych; Regionalny Ośrodek Pomocy Społecznej; Fundacja Wolne Lektury; Fundacja Partycypacji Społecznej; International Labour Organization; European Economic and Social Committee; European Trade Union Confederation; International Trade Union Confederation; Library of Congress; European Social Work Research Association; British Association of Social Workers; The International Association of Schools of Social Work; European Association of Schools of Social Work; Sage; Israel Union of Social Workers; Nefesh B`Nefes;Council on Social Work Education; Oxford University Press; Taylor & Francis Online; Springer;The University of Chicago; National Association of Social Workers; American Academy of Social Work and Social Welfare
Zachęcamy do przeczytania wywiadu z dr. hab. Arkadiuszem Żukiewiczem, prof. UKEN, który ukazał się w nr 6(27) Serwisu Informacyjnego Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Doskonała Nauka II”.